Τρίτη 16 Αυγούστου 2022

Γιατί τα ελαστικά των αυτοκινήτων είναι μαύρα;


 Με κάποιες πιθανές εξαιρέσεις, τα περισσότερα ελαστικά είναι μαύρα.

 
 

Το φυσικό καουτσούκ έχει μια υπόλευκη απόχρωση και τα ελαστικά των πρώιμων αυτοκινήτων έφεραν αυτό το πιο ανοιχτό χρώμα. Επίσης, οι πρώτοι κατασκευαστές ελαστικών πρόσθεταν συχνά οξείδιο ψευδαργύρου στο φυσικό καουτσούκ για να ενισχύσουν το υλικό, με αποτέλεσμα τα λευκά ελαστικά.
 
Κάποια στιγμή όμως, οι κατασκευαστές ελαστικών αποφάσισαν να γίνουν πιο σκούρα.

Η απορία δημιουργήθηκε στον δημοσιογράφο Ντέιβιντ Τρέισι όταν επισκέφτηκε το Μουσείο Ford Piquette Avenue του Ντιτρόιτ και είδε τα λευκά λάστιχα ενός Ford Model T, του οχήματος που ξεκίνησε να παράγεται το 1908. Ο Τρέισι έθεσε το ερώτημα στην Michelin, η οποία τον πληροφόρησε ότι, γύρω στο 1917, τα ελαστικά άλλαξαν χρώμα όταν οι κατασκευαστές άρχισαν να προσθέτουν μαύρο άνθρακα.

Οι λόγοι δεν ήταν αισθητικοί. Ο μαύρος άνθρακας -ένας στοιχειώδης άνθρακας που παράγεται από την ατελή καύση αερίου ή λαδιού και συλλέγεται ως σωματίδια- αυξάνει την ανθεκτικότητα του ελαστικού, εν μέρει εμποδίζοντας τις βλαβερές ακτίνες UV που μπορούν να προκαλέσουν ρωγμές στο καουτσούκ και βελτιώνοντας την πρόσφυση στο δρόμο. Βελτιώνει επίσης την αντοχή στο τέντωμα, κάνοντας τα ελαστικά πιο ανθεκτικά στη φθορά του δρόμου.

Τα παλαιότερα ελαστικά, που δεν είχαν υποστεί επεξεργασία με άνθρακα, προτού χρειαστεί να αντικατασταθούν, μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για 5000 μίλια. Τα επεξεργασμένα όμως με άνθρακα, άντεχαν για 50.000 μίλια ή και περισσότερο.

Ωστόσο, την εποχή που τα ελαστικά άλλαξαν χρώμα υπήρξε και κάτι ακόμη. Ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος οδήγησε σε έλλειψη οξειδίου του ψευδαργύρου, καθώς χρειαζόταν για την κατασκευή πυρομαχικών και αντικαταστάθηκε από τον άνθρακα -αν και το οξείδιο του ψευδαργύρου εξακολουθεί να παίζει ρόλο στη διαδικασία κατασκευής ελαστικών σήμερα.

Η εξέλιξη όμως του χρώματος των ελαστικών δεν σταμάτησε εκεί. Από νωρίς, οι εταιρείες προσπάθησαν να περιορίσουν το κόστος παραγωγής, προσθέτοντας μόνο άνθρακα στα πέλματα, δημιουργώντας έτσι άθελά τους τα ελαστικά με το λευκό πλαϊνό τοίχωμα και τα σκούρα πέλματα, μια εμφάνιση που εξακολουθεί να είναι δημοφιλής στους συλλέκτες κλασικών αυτοκινήτων σήμερα.
 
από: mental floss

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ShareThis



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...